Wednesday, November 25, 2009

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah, Lagi Maha Penyayang..

Diari kehidupan ini akan menjadi lengkap apabila putaran hidup ini mencapai kesempurnaannya. Ia seolah-olah sebuah jarum penunjuk yang berpusing 360 darjah, dan akhirnya akan kembali ke titik asalnya semula. Begitulah dengan kehidupan manusia, kehidupan saya, kehidupan kamu…kita datang dari Allah yang telah menciptakan setiap yang bernyawa dan akhirnya kepada Allah jua kita akan kembali.. satu tahun lagi saya semakin dekat untuk bertemu Ilahi.. semakin muda untuk ke saat itu..saat di mana setiap amalan anak Adam akan terputus..pintu taubatnya telah tertutup..yang tinggal hanyalah ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah serta doa anak-anak yang soleh dan solehah..saat di mana kita akan berpisah dengan dunia untuk menuju akhirat yang abadi..

Kini semakin banyak perkara baru yang dipelajari..perkara yang tidak pernah dialami..sungguh, masalah atau kesusahan yang Allah berikan pasti disertakannya dengan kebaikan. Setiap insan mempunyai dugaan mereka yang tersendiri, yang telah Allah tetapkan..kerana dengan dugaan tersebutlah kita dapat merasai kasih sayang Allah..Bagi saya ia terpulang kepada hati individu itu sendiri tentang bagaimana ia menerima kesusahan dan masalah tersebut. Jika hatinya mengeluh, membentak, menyalahkan keadaan, atau lebih teruk lagi apabila ia menyalahkan Allah dan berputus asa dari rahmat Allah, dia tidak akan dapat melihat kebaikan yang disertakan bersama kesusahan tersebut.

Dalam surah al-Insyirah, ayat 5-6 , Allah telah berfirman :

“ Maka, sesungguhnya beserta kesukaran itu ada kemudahan. Sesungguhnya beserta kesukaran itu ada kemudahan..”

Dua kali Allah mengulang ayat ini, kenapa? Untuk meyakinkan hamba-hambaNya bahawa setiap kesusahan itu disertakanNya dengan kemudahan. Jadi tiada alasan untuk kita berputus asa.

Allahlah yang menciptakan hati, dan semestinya Allah tahu bagaimana untuk menguatkan hati kita. Yakinlah dan jangan jemu untuk meminta kepadaNya. Allah Maha Pemberi, Allah Maha Penyayang..kadangkala pertolongan itu datang dari arah yang kita tidak sangka..kadangkala ia datang dari orang-orang tertentu..kadangkala ia juga datang daripada pembacaaan yang tidak disengajakan..kadangkala juga ia datang daripada Al-quran itu sendiri, melalui maksud kalam-kalam Allah yang dibaca untuk difahami..

Di kehidupan ini juga,

Setiap insan telah diletakkan di jalan-jalan yang berbeza. Jalan yang berbeza haluannya tapi jalan-jalan itu mempunyai tujuan yang sama. Iaitu kembali untuk bertemu Allah SWT dalam redhaNya.. Jika dia berada di jalan yang betul dengan pandu arah yang tepat, maka bersyukurlah dan bantulah mereka yang lain..mereka tidak minta untuk berada dalam kegelapan, mungkin mereka jadi begitu kerana mereka tidak merasai pengalaman yang kita rasai..kerana itulah hidup ini perlu saling berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

Lihatlah ke langit, di situ pasti ada kedamaian. Walaupun seringkali ada hujan dan petir, tapi di situ juga akan hadirnya pelangi. Awan yang mendung akan berarak untuk digantikan oleh senyuman sang suria.. Begitulah juga dengan kehidupan ini, ada sedih, ada kecewa, ada suram, ada riang, ada ketawa, ada gembira. Kadangkala juga, insan merasakan kehidupan ini seperti tiada apa-apa rasa, terasa suatu saat dirinya kosong, seperti ada sesuatu yang hilang. Tatkala itu, lihatlah ke langit di situ kan ada kedamaian, kita bernaung di bawah langit Ilahi.. ke mana pun kita melangkah kita masih di bawah langit Ilahi..untuk insan memikirkan dan menghayati keagunganNya.. dan tatkala diri ini jatuh, pandanglah ke langit, kita masih ada Tuhan..yakni Allah untuk kita minta pertolongan..

Akhir kata,

Masalah itu semakin mematangkan diri dalam membuat keputusan. Masalah itu semakin memudahkan kita mencari identiti dalam kehidupan..

Sama-sama kita mencari redhaNya..

-Cahayahati88-

No comments: