Monday, February 22, 2010

Tirai Rahsia Ilahi

Rezeki, jodoh dan mati adalah sebahagian daripada rahsia Allah yang Allah sahaja yang mengetahuinya. Ia diluar batasan fikiran kita sebagai hamba kepada suatu zat yang Maha Hebat, Allah Azzawajalla. Contohnya minuman yang baru sahaja siap dibuat, tertumpah ke lantai tanpa sempat dihirup..minta perhatian: pastikan adik kecil kalian tidak meletakkan cawan di tepi meja ye..(^_^) Aha..pasal jodoh..teringat cerita Ketika Cinta Bertasbih, walaupun Anna Althafunnisa telah bernikah dengan Furqan, tapi jodohnya lebih kuat dengan Khairul Azzam..masing-masing tidak menyangka ..(^_^).

Kematian pula, juga sesuatu yang tak diduga..teringat saya pada arwah Ustaz Asri, vokalis kumpulan Rabbani. Rasanya baru sahaja beberapa bulan yang lepas saya bertemu dengan arwah ketika kumpulan Rabbani datang ke kolej kami bagi memenuhi jemputan Festival Nasyid yang kami adakan. Sudah tersurat takdirNya, tak siapa menduga arwah kembali bertemu Ilahi pada tahun yang sama..sampai sekarang lagu Intifada menjadi alarm yang setia mengejutkan saya di waktu Subuh..(^_^)

Daripada ketiga-tiga rahsia Allah ini, ada dua rahsia yang perlu kita cari bagi menampung kehidupan di dunia ini iaitu rezeki dan jodoh. Manusia perlu rezeki kerana manusia perlu makan, minum dan menampung keperluan-keperluan lain. Manusia juga perlu mencari jodoh bagi memenuhi keperluan biologi, kasih-sayang dan keturunan yang berterusan.

Rezeki bukan hanya berbentuk wang, pekerjaan, rumah, kenderaan mahupun benda-benda yang berbentuk materialistic. Kesihatan, jiwa yang tenang dan ilmu yang bermanfaat juga merupakan rezeki. Saya suka mendengar lagu Hakikat Bahagia nyanyian UNIC (^_^), hakikat bahagia itu adalah suatu ketenangan, bahagia itu suatu kesyukuran, bila sihat tidak lupakan Tuhan, bahagia itu ada pada hati, kesannya zahir rupanya maknawi, terpendam bagai mutiara di lautan nurani..(^_^)

Salah satu cara untuk memudahkan kita mendapat rezeki adalah dengan melakukan solat duha. Bukan hanya bergantung pada usaha zahir sahaja ya..=) Aktiviti kerja adalah usaha dari segi zahir, manakala solat dhuha pula adalah usaha dari segi batin. Jadi, aktiviti kerja yang digandingkan dengan solat duha dapat memberikan kita keseimbangan dari segi rohani dan jasmani yang seterusnya memberikan kita kemudahan datangnya rezeki daripada setiap usaha yang kita kerjakan.

Jari ini bagai ringan untuk menaip mengenai solat dhuha = )

Dulu saya tidak melakukan solat sunat dhuha, tapi saya tahu yang solat ini pasti ada kelebihannya. Sampailah pada suatu masa, ketika menjalani latihan industry di Perak, Allah memberikan kesedaran pada hati ni tentang hakikat solat dhuha.alhamdulillah. Ketika di sana, pengarah urusan syarikat kami menyuruh para pekerja melakukan solat dhuha. Beliau sendiri mengamalkan solat dhuha..saya terkesan dengan tarbiyah yang diterapkan.. dari situlah hati ni terdidik dan mula terbuka untuk mengamalkan solat dhuha.

Jika 10 minit didarabkan dengan 60 orang pekerja, jadi, 10 jam masa telah terbuang, dan ini akan menjejaskan productivity syarikat, bagaimana pula jika 10 jam itu didarabkan dengan seminggu, sebulan?..tapi beliau tak kisah akan hal ini kerana yakinnya beliau akan kelebihan solat dhuha. Produk kesihatan yang dihasilkan terbukti kepada pelanggan, pelanggan juga bertambah.. inilah berkat dari pengamalan solat dhuha (^_^)

Pergi ke Mid Valley hari tu, masuk sekejap ke MPH (rasa tenang di situ)..(^_^), akhirnya tangan ni digerakkan untuk mencapai buku Magnet Rezeki Dengan Solat Duha..mungkin Allah mahu saya makin mengenali dan mencintai solat dhuha (^_^)

“ Dalam tubuh manusia terdapat 360 sendi yang setiap satu daripadanya wajib mengeluarkan sedekah. Lantas para sahabat bertanya, ‘Ya Rasulullah, siapa yang mampu melakukan hal itu?’ Nabi menjawab, ‘Sepercik kahak di dalam masjid yang kau bersihkan dan benda di tengah jalan yang mengganggu laluan orang yang kamu singkirkan, adalah sedekah. Apabila kamu tidak mampu melakukannya, maka solat duha dua rakaat mencukupi kewajiban sedekahmu’. (hadis riwayat Ahmad, Abu Daud, Ibnu Khuzaimah dan Ibnu Hiban daripada Buraidah)

“Setiap sendi kamu pada setiap hari mengeluarkan sedekah. Setiap bacaan tasbih adalah sedekah, setiap bacaan tahmid adalah sedekah, setiap bacaan tahlil itu adalah sedekah, setiap bacaan takbir adalah sedekah, mengajak kepada kebajikan adalah sedekah dan mencegah kemungkaran juga adalah sedekah. Semua amalan itu boleh diganti dengan mengerjakan solat duha dua rakaat” (Hadis riwayat Muslim daripada Abu Dzar)


Solat dhuha merupakan magnet rezeki. Moga kita dapat menyingkap tirai rahsia Ilahi (^_^)

-Cahayahati88-

No comments: