Thursday, December 17, 2009

Holiday at Home

Cuti semester ni kena siapkan thesis, walaupun projek yang saya buat still in progress tapi kena juga siapkan dua chapter, chapter 1 adalah introduction manakala chapter2 adalah literature review. Buat sikit-sikit, lama-lama siaplah tu..huhu (pujuk hati sendiri)

Jika ada masa, saya akan baca buku-buku yang saya beli sebelum balik kampung hari tu, salah satu buku yang saya beli bertajuk “Untukmu Wanita” ditulis oleh Ustaz Zaharuddin Abd Rahman..memang tak boleh masuk kedai buku, mesti ada je yang nak beli..at least satu pun jadi. =)



Banyak cerita yang boleh tengok time cuti ni..tapi..
Ada yang bagus, ada yang tak..lebih-lebih lagi rancangan realiti yang makin popular sekarang, ‘Sehati Berdansa’..ape dah jadi??????

Saya bukanlah ustazah, bukan pelajar sekolah agama, bukan student Akademi Pengajian Islam..sebab dulu ada beberapa kawan yang bertanya… :)..Saya adalah saya..seorang manusia biasa yang juga ada khilafnya..seorang yang dikurniakan nikmat iman, islam, akal dan ilmu untuk digunakan ke arah jalan yang diredhaiNya..sama dengan kalian..semoga Allah sentiasa membimbing kita…amin..

Melalui pembacaan dan bila difikirkan semula, ada sesuatu yang ingin saya katakan..sebab saya kecewa dengan rancangan –rancangan yang ntah ape-ape..!!

Rancangan itu mengaburi mata ramai orang, mengaburi mata anak-anak muda sekarang dan lebih teruk lagi kanak-kanak yang masih dibangku sekolah...jika yang menonton cetek pengetahuan agamanya, rancangan itu dilihat ok je..mereka kumpul dana untuk disumbangkan kepada badan-badan kebajikan..lagipun yang masuk rancangan ni kan pasangan yang sudah berkahwin..mungkin ini antara tanggapan mereka-mereka yang menyokong..astaghfirullah, sama-sama kita memohon keampunanNya.

Tertipunya mereka yang menyokong, membazirnya mereka yang mengundi, dayusnya suami, hilangnya maruah isteri, di dunia dirai, di akhirat penyesalan tak henti.. Jika akar umbi telah rosak, sukar untuk pucuk tumbuh sempurna. Bagaimana anak-anak akan terdidik jiwanya dengan peribadi seorang muslim jika ibu bapa berkelakuan sebegitu?

Mengapa saya katakan suami itu dayus? Kerana dia berasa bangga apabila kecantikan isterinya dilihat dan dipertontonkan di khalayak ramai, dilihat oleh jutaan manusia yang bukan mahram. Kerana dia tidak menjaga kehormatan isterinya dengan membenarkan isterinya tidak menutup aurat dengan sempurna. Dia adalah lelaki yang dayus kerana perbuatan yang dilakukan oleh isterinya sememangnya jelas di depan matanya!

Sabda Nabi :

Dari Ammar bin Yasir berkata, ia mendengar dari Rasulullah SAW berkata : " Tiga yang tidak memasuki syurga sampai bila-bila iaiatu Si DAYUS, si wanita yang menyerupai lelaki dan orang yang ketagih arak" lalu sahabat berkata : Wahai Rasulullah, kami telah faham erti orang yang ketagih arak, tetapi apakah itu DAYUS? , berkata nabi : "IAITU ORANG YANG TIDAK MEMPERDULIKAN SIAPA YANG MASUK BERTEMU DENGAN AHLINYA (ISTERI DAN ANAK-ANAKNYA) - ( Riwayat At-Tabrani ; Majma az-Zawaid, 4/327 dan rawinya adalah thiqat)

Bagi mereka yang sama fitrah kejadiannya dengan saya, berpeganglah pada ayat ini iaitu surah An-Nur ayat 31 dan surah al-Ahzab ayat 32. Bukalah tafsir di mana tiada keraguan akan kebenaranNya…

"Hendaknya mereka itu melabuhkan tudungnya sampai ke dadanya, dan JANGANLAH KAMU MENDEDAHAKN AURAT DAN PERHIASAN KAMU KECUALI APA YANG TERZAHIR." (an-Nur: 31)

"Janganlah perempuan-perempuan itu berlaku lemah dengan perkataannya, sebab akan menaruh harapan orang yang dalam hatinya ada penyakit." (al-Ahzab: 32)

Elakkan dari melakukan kesalahan seperti gambar di bawah..ia perlukan usaha dan latihan, doa serta istiqamah..insyaAllah ALLAH akan membantu dan mempermudahkan urusan kita..


Dalam kelembutanmu Suburkan ketegasan Berlandaskan ilmu Keredhaan Ilahi..

-Cahayahati88-

No comments: