Wednesday, February 17, 2010

Daaiman Fi Qalbi

Begitu terasa persahabatan yang dibingkai dengan indahnya ukhuwah Islam..saling mengingatkan apabila diri kita terasa goyah, saling menegur apabila kita terasa seakan kita sahaja yang betul, berhikmah tanpa melukai perasaan, saling memahami apabila kehendak kita tidak dipenuhi, menghormati dan menghargai, kejujuran dan ketulusan…subhanallah indahnya..

Itu sekadar monolog hati daripada seorang insan yang punya banyak kelemahan, yang dirinya sentiasa mengharapkan pertolongan dan rahmat daripada Ilahi, itulah monolog hati saya..tapi saya sedar bahawa manusia itu tidak sempurna kerana hanya DIA YANG MAHA SEMPURNA.

Lukisan hidup ini makin dipenuhi dengan warna-warni..sebelum nampak cantiknya warna-warni tu, pelbagai warna perlu dilakar, aha..saya suka warna biru, merah hati dan hijau tapi mengapa tercalit juga warna hitam, kelabu dan oren?..hati kecil berbisik “ mungkin pada penglihatanmu, ia tidak cantik, tapi lama-kelamaan warna-warna itulah yang menambah serinya warna-warni hidupmu”..hati besar menunduk, malu dengan kata-kata hati kecil.

~Selagi kau tidak bahagia dengan kebahagiaan orang lain… itu petanda kau sendiri tidak bahagia. Kau mesti bahagia melihat “musuh-musuh”mu bahagia. Walaupun pernah disakiti sekali, kau akan disakiti berkali-kali jika terus mengenang perbuatan mereka. Dan paling derita, jika kau merasakan mereka sedang membina istana kebahagiaan di atas tapak kedukaanmu!

Wahai diri, ingatlah, segala gerak dan laku makhluk adalah dengan izin Allah jua. Jika datang orang “menghadiahkan” air mata… Allah sedang mendidikmu tentang sifat sabar. Jangan dilihat manusia yang menjadi “sebab”, lihat dengan mata hati yang Allah jua yang menjadi “musabbabil asbab”.

Jika kau di sakiti oleh mereka, DIA sedang mengajarmu erti reda. Kita bukan malaikat untuk terus pasrah tanpa terusik oleh calar dan cakar insan. Namun, ada ketika-ketika yang sangat kritikal untuk kita bertahan dan katakan… tidak ada keadilan yang mutlak di dunia ini.~ kata-kata daripada Ustaz Pahrol.


Saya bersyukur pada Ilahi kerana Dia menghadirkan teman-teman yang selalu menemani setiap langkah saya..terima kasih kepada teman yang mengingatkan agar memaafkan kesalahan insan, terima kasih kepada teman yang selalu mendengar kisah-kisah saya, terima kasih kepada teman yang selalu bertanya khabar, terima kasih kepada teman yang menghiburkan, terima kasih kepada teman yang memberikan jalan penyelesaian, terima kasih kepada teman yang selalu memberikan sokongan, terima kasih kepada teman yang kesedihanku adalah kesedihannya.. Ya Allah, peliharalah insan-insan yang ku kasihi dalam jagaan dan kasih-sayangMu..

Biarlah masa menentukan nilai ukhuwah yang terbina..Saya dah tak boleh taip kerana air mata menitis lagi..

-Cahayahati88-

2 comments:

Anonymous said...

salam alayk..teringat kata2 imam Hasan Al-Banna..'Ukhwah itu satu ikatan..'..smoga tautan iman jd pengikat ukhwah kita..smoga hati2 kite bersatu dengan ikatan kasih..smoga Allah trima ukhwah yg terbina sbg satu amal soleh..sama2 bina biah solehah ya ukhti..smoga Allah redha..

-cik hana plymouth-

ANA DIYANAH said...

syukran ya cik hana..ye moga Allah redha dengan kita dan kita juga redha dengan setiap aturan yang telah ditetapkannya untuk kita =)