Wednesday, February 10, 2010

MTE 2010

Allah Maha Bijaksana, segala keagungan adalah milikNya. IlmuNya Maha Luas, tidak terbatas. Ilmu manusia sangat terbatas. Sehebat manapun penemuan manusia, ia masih memerlukan suatu jangka masa yang lama untuk sampai kepada penemuan tersebut. Sehebat manapun penemuan manusia di dunia, masih banyak lagi rahsia-rahsia alam yang masih terpendam.

Alhamdulillah, saya diberi peluang oleh pensyarah saya, Prof. Rosna untuk menyertai Malaysia Technology Expo ataupun ringkasnya MTE 2010 yang diadakan di Putra World Trade Centre bermula pada 4 hingga 6 Februari yang lalu. Ni pengalaman pertama saya menyertai expo yang besar bersama-sama dengan student master. Syukur, Alhamdulillah apabila kami berjaya mendapat Bronze Medal Award pada expo kali ni = )

Kami membawa tajuk 'Miniature Garden of In Vitro Planlets Derived from Somatic Embryos of Ornamental Plants'.


Lihatlah taman-taman mini ni, cantik dan menyejukkan mata = ) pokok-pokok ni dihasilkan melalui kaedah kultur tisu and can be commercialized as gifts, interior decorative item and also as scientific handicraft. Rasa seronok apabila dapat menerangkan kepada pengunjung mengenai research kami. Ada yang tak percaya apabila mereka lihat pokok kami macam pokok plastik..jangan rosakkan pokok kami ye sebab pokok kami memang pokok betul. =)




Prof boleh tak saya ambil satu nak letak kat meja study = )

Mari saya terangkan apa tu kultur tisu..Secara umumnya, kultur tisu adalah satu kaedah di mana sebahagian kecil tumbuhan diambil daripada daun, batang, akar ataupun sel-sel walaupun saiznya sebesar 5mm dan ia diletakkan di dalam medium kultur untuk tumbesaran, di bawah keadaan steril iaitu bebas daripada bacteria, fungi mahupun virus. Tanah digantikan dengan medium kultur yang mengandungi agar yang telah dicampurkan dengan nutrient-nutrien dan hormone tumbesaran tertentu yang diperlukan oleh tumbuhan.

Dalam bidang bioteknologi tumbuhan, banyak faedah yang dapat diperoleh melalui kaedah kultur tisu. Contohnya, tumbuhan yang mempunyai nilai perubatan seperti herba dapat dihasilkan dalam kuantiti yang banyak dan cepat. Kaedah kultur tisu ni juga menghasilkan tumbuhan yang bebas daripada penyakit dan seterusnya dapat menghasilkan buah mahupun bunga yang lebih banyak dan seragam, juga dapat menghasilkan pokok yang lebih segar..Subhanallah!

-Cahayahati88-

No comments: