Saturday, June 16, 2012

Travelog Paling-paling Istimewa, Paling-paling Bermakna (Part 2)

Labbaikallah humma labbaik, hambaMu datang menyambut panggilanMu ya Allah.

Hari ini, saya sambung lagi menulis travelog yang paling-paling isimewa, paling-paling bermakna  bagi saya.

Perjalanan umrah kami menuju ke Madinah dahulu, kemudian baru kami ke Tanah Haram Mekah Al-Mukarramah. Dari KLIA, kami transit di Jakarta, Dubai, Yaman dan seterusnya ke Jeddah. Di Sana'a,Yaman masa transit kami agak lama lebih kurang 8 jam. Jadi kami tidur di Hotel Musafir yang disediakan oleh pihak airport. Dapatlah kami berjalan melihat keadaan di negara orang.

Selama beberapa jam berada di sana, saya melihat bandar Sana'a, Yaman. Kaum lelaki di sana tidak kira kecil mahupun yang sudah tua kebanyakkannya membawa pisau sebagai senjata yang diselitkan di pinggang mereka.

Sepanjang perjalanan kami menaiki van menuju ke hotel, keadaan jalan gelap-gelita.  Hotel kami juga bergelap pada malam itu kerana bekalan elektrik terputus. Mujurlah, suhu malam itu sejuk dan kami dapat bermalam dengan selesa.

Keesokan pagi, selepas bersarapan kami berlepas ke Jeddah menaiki Yemenia Airways. Kami diturunkan di pintu keluar Terminal Haji, Jeddah. Selepas pemeriksaan imigresen, kami keluar secara berkumpulan membawa beg masing-masing menuju ke bas. Mutawif telah sedia menanti ketibaan kami di Jeddah. Selepas itu, bas bergerak menuju ke Kota Madinah Al-Munawwarah.

Keadaan di luar hotel

Van yang kami naiki

Gembira betul pakcik-pakcik dan makcik-makcik =)

Ucapan selamat jalan oleh pihak hotel

Pintu luar Hotel Musafir

Sana'a International Airport, Yaman

Bersedia untuk bertolak ke Jeddah

-Cahayahati88-

No comments: