Monday, August 1, 2011

Ramadhan Pertama



Nenek tua itu perlahan-lahan melangkahkan kaki menaiki anak tangga. Tangannya memaut pada penghadang tangga yang sedikit sebanyak dapat memberikannya kekuatan untuk sampai ke atas. Ada 3 tingkat kesemuanya. Ruang solat jemaah lelaki dan wanita ada di tingkat kedua manakala di tingkat paling atas adalah ruang solat untuk wanita sahaja. Semalam kali pertama saya memasuki Masjid Bulat yang terletak di seksyen 14 Petaling Jaya, lebih kurang 10 minit sahaja dari rumah kalau menaiki kereta dan kalau tidak sesak.

Melihatkan nenek tua itu, hati saya terdetik..jika nenek yang sudah tidak berapa upaya ini pun masih boleh dan mahu pergi solat terawih, inikan pula orang muda seperti saya. Sungguh malu rasanya pada diri sendiri kalau punya rasa malas. Seperti sabda nabi kita, Muhammad S.A.W , "rebutlah peluang 5 perkara sebelum datang 5 perkara, iaitu masa mudamu sebelum datangnya hari tua, masa sihatmu sebelum kamu dilanda sakit, masa kayamu sebelum jatuh miskin, masa lapangmu sebelum datangnya waktu sibuk dan masa hidupmu sebelum datangnya kematian" ..

Terasa damainya hati bersolat terawih. Di tambah pula dengan infrastruktur masjid yang telah dipertingkatkan. Ada air-cond dalam ruang solat. Kata kak Syahadah, kakak sebilik saya, “kalau tahun lepas panas ni.ada kipas je..huhu”. Alhamdulillah syukur dengan nikmat Allah pada tahun ini. Keadaan bertambah selesa, bak kata nazir masjid, Prof Zul, tiada lagi la alasan untuk kita balik awal.. kalau balik awal pun apa yang kita buat..borak-borak, makan lagi dan lepas tu tidur..ha siapa macam tu ye.. Don’t 3x . =)

Selamat mentarbiyah diri sendiri di bulan ramadhan ini. Moga bertemu lagi..InsyaAllah.

-Cahayahati88-

No comments: