Tuesday, October 6, 2009

Happy Birthday

Masa yang pergi takkan kembali lagi..Ia akan pergi jauh..jauh dan jauh.. Sedar tak sedar, sudah hampir 21 tahun saya di atas bumi Allah ini, mengharungi liku-liku kehidupan dengan kasih dan sayangNya.. Dari ‘single number’ sekarang sudah menjadi ‘double number’. Angka itu tidak akan membawa apa-apa makna jika ia tidak diisi dengan sebaiknya. Masa muda hanya sekali, “Kita enjoy dulu..!!” hhurm…macam pernah dengar je ayat ni, tapi di mana ya…? Dalam cerita Puteri kat tv3. Dulu masa kecik-kecik, suka sangat bila birthday tiba. Dapat makan kek..ingat lagi kek saya dulu ada jelly berwarna merah berbentuk hati di atasnya., cantik sangat., dapat pula banyak hadiah dari saudara-mara..



Tapi bila usia semakin bertambah, seiring dengan kematangan fikiran meniti kehidupan, ‘mindset’ itupun berubah. Semasa saya di sekolah berasrama penuh dahulu, ada segolongan penghuni asrama yang meraikan birthday kawan mereka dengan ‘mengenakan’ kawan tersebut. Mereka menyimbah kawan itu dengan air, malah dicampurkan pula dengan bedak. Kemudian mereka bersorak melihat kawan itu basah. Suasana malam jadi gamat. Tanpa mereka sedar, mereka telah mengganggu ketenteraman penghuni asrama yang lain. Adakah itu ‘just kidding’ atau ‘just for fun’?

Sedarlah sahabat, usia yang datang itu adalah peringatan untuk insan. Allah mengingatkan bahawa kita semakin hampir kepadaNya. Entah esok kita masih bernafas atau tidak. Meraikan seseorang itu perlu tapi biarlah dalam keadaan yang diredhai Ilahi, bukan dengan hilai tawa seakan-akan kita akan hidup seribu tahun lagi.

Rasulullah s.a.w pernah bersabda : “Cukuplah kematian sebagai peringatan.”
Pada suatu hari Rasulullah s.a.w pergi ke masjid, tiba-tiba ada sekelompok orang ramai sedang bergurau dan ketawa, lalu baginda bersabda : “Ingatlah mati! Demi Zat yang jiwaku dalam kekuasaanNya, kalau kamu tahu apa yang aku ketahui, tentulah kamu akan sedikit tertawa dan banyak menangis.”

Jangan pula kawan-kawan selalu mengingati mati sehingga menjadi seorang yang muram, pemenung dan tak ceria, nanti saya pula dipersalahkan.. Sebenarnya, jika kita selalu mengingati mati, kita akan menjadi lebih fokus untuk menyediakan bekalan untuk ‘hidup selepas mati’. Secara automatic diri akan terdorang untuk melakukan kebaikan, kerana dia tahu erti hidup pada memberi, semoga hasilnya dapat dituai di akhirat nanti. Dia akan cuba melakukan sesuatu dengan terbaik. Hari-hari yang datang adalah peluang untuk memperbaiki diri sebelum nyawa diambil Ilahi. Mari kita bertanya pada diri..adakah solat ini solatku yang terakhir? Adakah puasa ini puasaku yang terakhir? Adakah raya ini rayaku yang terakhir?

Sahabat yang sejati akan selalu mengingati, menasihati dan mengasah hati. Doakan kebaikan dan kesejahteraan buat insan yang diraikan. Pandanglah usia baru itu dengan pandangan mata hati agar kita semua dapat menyingkap hikmah Ilahi. Sama-sama kita mencari redhaNya..

Untuk sahabat-sahabat yang bakal, sedang mahupun sudah menyambut ‘usia baru’, saya tujukan bait-bait lagu ini untuk kalian…(^_^)

Awan berarak ceria tiada titisan hujan,
Pohon melambai tanda sokongan,
Kususuri perjalanan bertemankan senyuman,
Dihari lahirmu sahabatku,

Dedaun berguguran,
Membuktikan kedewasaan,
Walau tanpa madah dan hadiah,
Namun cukup untukmu sekadar ucapan...

Selamat Hari Lahir,
Iringan doa kuhulur,
Bersyukur kepada-Nya,
Atas nikmat usia,

Usiamu ibarat mutiara,
Tiada berganti lagi,
Hiaskan iman bersulam taqwa,
Agar sempat menuju haruman syurgawi..

-Cahayahati88-

No comments: