Saturday, October 10, 2009

Yang Dikatakan Sahabat..


Sukarnya mencari sahabat yang sejati, seperti mencari mutiara dalam timbunan kaca, kilauannya kelihatan seakan-akan sama, namun nilainya berbeza. Sahabat adalah kawan tapi kawan tak semestinya seorang sahabat.

Seorang sahabat mendapat tempat yang khusus dalam hati sahabatnya. Ia tidak terjalin secara tiba-tiba, tetapi memerlukan suatu proses yang panjang. Ia diwarnai dengan pelbagai pengalaman suka dan duka, dihibur, disakiti, didengar, diabaikan, dibantu, ditolak, namun semua ini bukanlah disengajakan apa lagi untuk menimbulkan perselisihan. Kerana dia faham bahawa sahabatnya bukanlah seorang yang sempurna, begitu juga dengan dirinya. Tetapi mereka sama-sama berusaha untuk menjadikan persahabatan itu sempurna. Saling memahami, memaafkan, menyayangi, menghormati dan menghargai. Ia hanya akan dapat dicapai dengan adanya keikhlasan dan kejujuran..semata-mata mengharapkan keredhaan Ilahi.

Seorang sahabat itu..
Apabila kamu rapatkan persahabatan kamu dengannya, ia akan membalas baik persahabatanmu itu,
Jika kamu menghulurkan sesuatu kebaikan kepadanya dia akan menerima dengan baik dan menghargainya,
Jika ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, ia suka menghitung-hitungkan,
Tetapi jika dia melihat sesuatu yang tidak baik daripadamu, dia akan menutupinya dan takkan biarkan kamu terus begitu..kerana dia mahu yang terbaik untuk kamu..
Dia akan menjaga rahsia kamu, kerana dia tahu itu maruah kamu..
Jika kamu meminta sesuatu bantuan daripadanya, dia akan mengusahakannya, kerana dia tidak mahu mengecewakan kamu..

Jika kamu diam, dia akan menyapamu dahulu..kerana dia risau jika ada sesuatu kesusahan atau kesedihan yang menimpamu..dia akan menanyakan kesusahanmu, meringankan dan menghiburkanmu..
Dia akan cuba memahami andai ada perselisihan yang terjadi , dia suka menghulurkan maaf dan memaafkan kesalahan…walaupun itu bukan kesalahannya semata-mata mahu menjaga persahabatan denganmu..

-Cahayahati88-

No comments: