Saturday, October 31, 2009

Seronok lihat telatah adik : )

Seorang anak kecil katanya sangat jujur. Seorang anak kecil juga sangat peka, mudah menyerap segala sesuatu dengan cepat. Seorang anak kecil juga telatahnya sangat mencuit hati walaupun kadangkala menguji kesabaran. Dunia anak kecil penuh dengan riang ketawa. Bebas dari masalah dan tanggungjawab. Seorang anak kecil umpama kain putih yang belum dicorakkan. Anak kecil bersih daripada dosa..mungkin saja mereka lebih mulia daripada kita…


Akhi kecil saya yang comel,tengok jarinya menunjukkan yang dia sekarang lima tahun..huhu

Balik cuti ni, saya sangat seronok melihat telatah adik..

“Kak Ngah tahu x nak tunggang kete ayah?” adik saya Muhammad Aiman bertanya sewaktu dalam perjalanan pulang. Serta merta berderai kami ketawa.. muka adik pelik melihat kami yang sangat geli hati.

“Abang, tunggang untuk haiwan, kalau kereta ‘pandu’ ” kata ayah.

“Ooo…tunggang kuda!” adik saya menyatakan kefahamannya.

Balik ni juga, adik saya sudah pandai baca ikrar. Dia pun mengangkat tangannya ke paras bahu, seperti gaya orang yang akan berikrar. Tak sabar rasanya nak tahu ikrar apa..huhu

“Up, .. bismillahirabba..wabil islamidina..” adik saya baca sehingga habis beserta pengertiannnya sekali.

Seronok tengok adik baca dengan pelatnya walaupun ada beberapa part yang tidak lancar. Saya sendiri sudah lama tidak membaca ikrar tersebut, ikrar sebagai seorang Islam. Mengakui bahawa Allah itu Tuhan kita, Muhammad itu nabi kita dan Islam itu agama kita.. Hari itu saya belajar dari seorang adik kecil..Alhamdulillah.













Adik saya, Aiman seorang yang lincah dan petah bercakap.

“Abang cayang ayah…!”
“Abang cayang emak…!”
“Abang cayang kak Long, kak Ngah, kak Suria, kak Achik…!” kata Muhammad Aiman.

Itulah yang selalu diucapkannya. Bagaikan tiada rasa jemu. Tetapi mengapa kadangkala ia sukar dilakukan oleh orang dewasa?

Balik hari tu juga, entah apa kesalahan yang telah dilakukan, adik berulang kali meminta maaf daripada mak.

“Mak maafkan abang tak?” kata adik saya berulang kali.. tersenyum kami melihatnya. Aduh adikku, sudahlah dirimu tiada dosa, mudah pula meminta maaf dan mengakui kesalahan.

SEMOGA ADIK-ADIKKU MEMBESAR MENJADI SEORANG YANG BERGUNA KEPADA DIRI, AGAMA DAN MASYARAKAT..kak Ngah sayang kamu semua… ! : )

-Cahayahati88-

No comments: